24ur Članek ~ Urša Zupan ~

Zamislite si, kako lepo bi bilo vseh 36.500 sončnih zahodov gledati brez bolezni, glavobolov, bolečin v hrbtu, težav s prebavo … Pri tem vam lahko pomaga bikram joga, je prepričan Denis Dronjić. Ko je po hudi prometni nesreči pristal na vozičku, so mu zdravniki rekli, da morda nikoli več ne bo hodil. Poglejte ga zdaj.

“Hot joga? Joga na vročini?” se začudim, ko mi prijateljica Asja navdušeno pove, da hodi na bikram jogo. Še nikoli prej nisem slišala za to, a moram priznati, da se ne sliši ravno privlačno. Sploh ne zame, precej leseno, nefleksibilno bitje. Same joge nisem nikoli poskusila, da bi jo izvajala v ogrevanem prostoru, mi ne pade na pamet. In nisem edina, po pogovoru s sodelavkami ugotovim, da so podobnega mnenja. “Pa je to sploh zdravo?” se sprašujemo. Asjin entuziazem mi ne da miru in lotim se raziskovanja.

Google mi pove osnove – bikram jogo je v sedemdesetih razvil Bikram Choudhury in je v osnovi oblika hatha joge. 90-minutna vadba je sestavljena iz 26 asan in dveh dihalnih vaj, ki si sledijo v določenem zaporedju. Izvaja se v ogrevani sobi, zaradi česar se, normalno, veliko potiš. Asja bikram jogo obiskuje na Rudniku, in prav toliko kot z vadbo je zadovoljna z učiteljem Denisom Dronjićem. “Z veseljem sem za sodelovanje, a priti moraš na mojo uro bikram joge!” me povabi slednji. Novih izzivov se sicer ne bojim, a iskreno mu povem, da se bojim, da mi bo zaradi vročine slabo ali da se mi bo vrtelo, tako da bom morda predčasno zapustila vadbo … “Samo pij dovolj vode čez dan in pridi brez pričakovanj, z nasmeškom na obrazu,” me potolaži.

Nesreča, ki mu je obrnila svet na glavo

Vznemirjena, a vseeno s cmokom v grlu vstopim v njegov studio in Denisa spoznam še osebno. V Slovenijo, kjer je bil rojen, se je vrnil po 25 letih. Živel je v Kanadi in veliko potoval po svetu, zato mu je lažje govoriti v angleščini. Tudi vse svoje ure vodi v tem jeziku. Njegova zgodba je ena tistih, ob katerih osupneš. Vedno je bil zelo atletski tip človeka, leta 2007, na primer, je za dober namen prekolesaril zahodno obalo ZDA. Z bikram jogo se je prvič srečal pred 12 leti in prevzela ga je. Da jo bo nekoč poučeval, si ni nikoli mislil.

Pisalo se je leto 2008, ko se je Denisov svet obrnil na glavo. Ko se je z motorjem vračal iz službe, je izgubil nadzor, padel po tleh, čezenj pa je zapeljal avto. “Zdrobilo me je, vse je bilo zlomljeno, moji udi so se držali le še kože, noge so bile obrnjene, zvite, povsod je bilo polno krvi … Bil sem ujet pod avtom, da so lahko prišli do mene, so ga morali dvigniti. Nekako mi je uspelo, da si nisem zlomil hrbtenice, a vse ostalo je bilo uničeno …” se spominja. Sledilo je 11 operacij in devet mesecev na vozičku. Zdravniki so mu rekli, da morda ne bo nikoli več hodil. “Predstavljajte si. Kar naenkrat ne morem več hoditi, na življenje ne gledam več z višine, pač pa z vozička. Poslušam ljudi, ki se v solzah zahvaljujejo Bogu, da sem še vedno živ. Jaz pa ves čas globoko v sebi vem, da je to samo test, nekaj, kar me bo pripeljalo tja, kjer moram biti. Ko sem to prestajal, sem našel nov smisel življenja. Stvari, ki so mi bile nekoč pomembne, kar naenkrat niso bile več. Moral sem začeti na novo. Moj prvi cilj je bil, da se spet postavim na noge.”

Leto dni je potreboval, da je s pomočjo bergel shodil in šele, ko se je prvič vrnil na uro bikram joge, se je zavedel razsežnosti svojih poškodb. “Padal sem po tleh. Star sem bil 28 let, pa nisem mogel stati na eni nogi. Bilo je naporno – ne samo fizično, tudi sprejetje dejstva, kako hudo sem poškodovan.” Vedel je, da je pred njim težko potovanje. Lotil se je veliko različnih terapij, a je vsako prekinil. Še najbolj mu je pomagala bikram joga. “Vsakič, ko sem šel, sem se počutil malo bolje. Vedel sem, da moram nadaljevati, da bom popolnoma okreval.”

Ni bilo lahko, Denis je za pot do studia in nazaj vsak dan potreboval devet ur – moral se je peljati z dvema avtobusoma, vlakom in še 25 minut hoditi z berglami. “A to je bilo najboljših devet ur! Vsak dan sem to delal in vsak dan sem se počutil malo bolje. Ko sem naposled le hodil, sem nekega dne spoznal, da moram bikram jogo početi do konca življenja! In če že moram, zakaj je ne bi učil?” Še isto leto je naredil izpit za učitelja joge in tako zdaj že sedem let potuje po svetu in jo uči v različnih državah. Prav ničesar v svoji zgodbi ne bi spremenil, pravi. Niti tiste hude nesreče. “Ni bilo lahko, a veliko sem se naučil. Še danes se učim.”

36.500 sončnih zahodov brez bolečin

V Slovenijo, nazaj h koreninam, ga je prignala radovednost. Hotel je vedeti, od kje je prišel. Naša država je, čeprav so njeni prebivalci zelo aktivni, po njegovem mnenju glede joge še malo zadržana. “A dajte ji deset let, pa boste videli ogromen porast na tem področju!” Na studio, ki ga je odprl, je izjemno ponosen. Opremil ga je z naravnimi materiali, z veliko lesa in bambusa, saj se človek v naravnem okolju počuti prizemljeno. “Imamo velika okna, da lahko opazujemo sončne vzhode in zahode. Ljudje smo na Zemlji kratek čas. Sto let, če jih doživimo. 36.500 sončnih zahodov. In kako lepo je gledati te sončne zahode, če je tvoje telo uporabno – predstavljajte si: nobenih glavobolov, nobenih bolečin v hrbtu, nobenih težav s prebavo, nobenih bolezni, z nadzorom nad svojim telesom.”

Studio je res prijetno ogrevan – pozneje izvem, da smo bikram jogo izvajali na skoraj 40 stopinjah, a toplota se mi – začuda – ne zdi moteča. “Joga izvira iz juga Indije, kjer je vedno vroče. Vročina sprosti telo, da postane bolj fleksibilno,” pozneje pojasni Denis in ponazori: telo je kot železo – če ga daš v ogenj, ga lahko oblikuješ v karkoli. Če tega ne storiš, lahko kuješ vsak dan, pa se nič ne zgodi. “Za nekoga, ki pozna svoje telo, je vseeno, kako prakticira jogo, za tiste z velikim egom pa prakticiranje joge na hladno telo ni varno, saj lahko hitro pretiravajo in se poškodujejo. Če smo ogreti, gremo lažje in varneje v neko pozo.” Višja temperatura torej omogoča večjo gibljivost sklepov, mišice, mišične ovojnice in vezivno tkivo postanejo bolj elastični, kar omogoča večjo prožnost in manjšo možnost poškodb, ogrete mišice tudi kurijo maščobo bolj učinkovito. Zahvaljujoč toploti se pospeši metabolizem, poveča se srčni utrip in izboljša viskoznost krvi, kar izboljša kardiovaskularni sistem, poveča se pretok krvnih telesc skozi žile, s čimer je mišicam na voljo več krvi. Toplota omogoči, da se kisik v krvi lažje loči od hemoglobina, pospeši razgradnjo glukoze in maščobnih kislin, potenje pomaga pri razstrupljanju preko največjega organa našega telesa, kože …

“Moj oče že štiri leta prakticira bikram jogo, zaradi nje je opustil zdravila za holesterol in visok krvni pritisk, ki jih je jemal celo življenje.” Vročina izziva človeka, ne samo fizično, tudi mentalno, prizna Denis. “A izziv mora biti, da lahko rastemo. Saj ni tako vroče, samo predstavljati si morate, da ste nekje na plaži. Kisika je dovolj, vi samo raztezate telo. Zagotavljam vam, da boste 10 obiskov pozneje prišli in mi rekli, da vam ni dovolj vroče.”

S 26 asanami obdelamo celo telo

Ker je pravilno dihanje zelo pomembno, se Denisova 90-minutna vadba začne in konča z dihalno vajo. Ta se priporoča pred vsako aktivnostjo, saj tako v telo prinesemo kisik in zbudimo pljuča. Če tega ne storimo, bomo zadihani, omotični, utrujeni in brez energije, pojasni Denis. “Zato lahko vidimo teniške ase, znane košarkarje in nogometaše, ki pred pomembnimi tekmami ob igrišču izvajajo dihalne vaje. Novak Djoković, Rafael Nadal, Andy Murray, David Beckham in številni drugi prakticirajo bikram jogo!”

Nato v točno določenem zaporedju sledi 26 asan oz. položajev, s katerimi obdelamo celo telo, vsak organ, vsako mišico in sklep. “Vsako pozo narediš po svojih najboljših zmožnostih in v njej zadržiš. Kot kip. In dihaš skozi nos. Ko držiš telo v pozi, v kateri ti ni ravno udobno, reprogramiraš možgane – razvijaš odločnost, koncentracijo, moč volje, potrpljenje, samonadzor … vse to so orodja, ki ti pridejo prav tudi v vsakdanjem življenju. Bikram joga pomaga pri premagovanju depresije, stresa, nespečnosti, prebavnih težavah, diabetesu, glavobolu, bolečinah v hrbtu. Ob vsem tem pa še razvijamo telo – da je bolj močno in fleksibilno … da lahko gledamo tistih 36.500 sončnih zahodov!”

Med 90-minutno vadbo bikram joge pokurimo od 600 do tisoč kilokalorij. In čeprav ljudje na tak način tudi izgubljajo kilograme, osnovni razlog, da pridejo k Denisu, ni želja po hujšanju, pač pa stres. “Ljudje so depresivni, siti dela, sedenja, izgubili so svoj mir, prevzema jih negativna energija. Joga sprošča hormone sreče – endorfine, seratonine, ljudje odidejo nasmejani, rdečih lic, bolje se počutijo. K meni pride tudi ogromno parov, za katere vam zagotavljam, da z bikram jogo izboljšajo svoj odnos in celo spolno življenje. Posameznik z jogo gradi in izboljšuje odnos sam s seboj. Samozavest mu raste in samega sebe vzljubi. Ko se vzljubi, si postane všeč, zato lahko izboljša tudi odnos s partnerjem. Povečanje libida in naravno sproščanje hormonov pa vodita v povečanje spolne sle in vzdržljivosti.”

Ne dieta, življenjski stil

Med bikram jogo se namreč zgodi nekaj, kar nekateri težko sprejmejo, pravi Denis. To je resnica. “Ko stopiš na blazino za jogo, ti je povsem jasno, kaj se s tabo trenutno dogaja – tako fizično kot mentalno in čustveno. Če znaš poslušati svoje telo, se boš hitro spoznal.” Tu sem tudi sama naredila napako. Toplota in ogrete mišice so mi dale moč in fleksibilnost, kakršne sicer nisem vajena, zato sem postala bolj samozavestna. Ko sem gledala ostale vadeče, sem si mislila: oh, pa saj to zmorem tudi jaz, precenila svoje zmožnosti in se spustila v pozo, iz katere sem se komaj pobrala. Ko sem zaslišala Denisov glas: “Urška, I love the effort, but remember – it’s your first class!” (Všeč mi je trud, a ne pozabi, da je to tvoja prva ura!), sem se hitro spustila na realna tla. Mogoče je bilo pa res malo preveč. Čutila sem, da nisem bila daleč od kakšne poškodbe. Ne bom več gledala drugih, odslej bom poslušala svoje telo, sem se odločila. In zadevo – proti svojim pričakovanjem – dejansko izpeljala do konca. Ko je Denis rekel: “Namaste!” in v sobo spustil hladnejši zrak, nisem mogla verjeti, da je 90 minut že minilo. Na hitro še obvezen tuš in že sva klepetala o moji izkušnji. “I survived!” (Preživela sem!) sem mu veselo rekla, on pa meni: “And not just that, you loved it!” (In ne samo to, tudi uživala si!) Res je. Če sem pričakovala, da se bom ob koncu počutila kot izžeta cunja (kakor sem tudi izgledala), sem bila presenečena nad tem, koliko energije še imam. Denis mi je povedal, da je to pričakoval. “Ponavadi se ravno ljudje, ki dvomijo, kako jim bo šlo, na koncu dobro izkažejo, in tebi je šlo neverjetno.” Notranji občutek zmagoslavja je torej zapečatila še pohvala z njegove strani. Obljubila sem mu, da bom spet prišla. In upam, da bo tudi meni šlo vsakič bolje.

Kako hitro človek napreduje, je odvisno predvsem od njega samega, še pojasni Denis. “Vsako telo je drugačno in vaše telo vam pove, kaj hoče. Sprememba se zgodi – za nekatere prej, za druge kasneje. Ljudem svetujem, naj bikram jogo izvajajo redno, čim pogosteje. Začnejo naj s svojim tempom, dajo vse od sebe, pridejo naslednji dan in spet poskusijo. Rastli bodo, močnejši bodo, fleksibilni, uravnoteženi, izoblikovali si bodo telo. K meni pride veliko tekačev, zumba inštruktorjev, nasploh športnikov, ki imajo uničena kolena, boke, ramena … Nogomet, skvoš, tenis, tek … vsi ti športi, čeprav so dobri, v resnici uničujejo naše telo. Zato vsem, ki se ukvarjajo s športom, svetujem: počnite to še naprej, a če hočete biti boljši, delajte zraven še bikram jogo! Lažje boste šli skozi življenje, postali boste odporni na stres, čustva, bolezni, bolečine, imeli boste nadzor nad svojim telesom in umom. Ker to ni dieta, to je življenjski stil. Dosežki ne samo, da pridejo, pač pa tudi trajajo.”

**Ljudem z zdravstvenimi težavami svetujemo, da se pred prvim obiskom o morebitnih negativnih učinkih posvetujejo s svojim zdravnikom.**

~Urša Zupan~

Comments are closed.